Sen tuntee maltillisena hinnoitteluna
Verkkopalvelumaksumme (entinen sähkönsiirtohinta) ovat viimeisen vuosikymmenen ajan olleet selvästi alle valtakunnallisen tason. Kilpailukykyisen hintatason mahdollistavat tehokas toimintamallimme sekä erinomainen kaupunkiverkko-osaamisemme, minkä ansiosta myös toimitusvarmuutemme on huippuluokkaa.
Kuopiossa koettujen sähköhäiriöiden pituus asiakasta kohden on ollut viime vuosina alle 10 minuuttia. Tämä on selvästi alle valtakunnan keskiarvon.
Sähkölaskun muodostuminen
Sähköä laskutetaan nykyään kahdella eri laskulla, joista toinen tulee sähkön myyjältä ja toinen verkkopalveluyhtiöltä. Sähkön myyjältä tuleva lasku muodostuu käytetystä sähköenergiasta, kun taas verkkopalvelulasku sisältää verkkopalvelun (ent. sähkönsiirron) sekä lakisääteiset verot.
Kuopion Energian sähkönmyynnistä vastaa valtakunnallinen energiapalveluyhtiö Väre. Kun teet sähkösopimuksen, ostat verkkopalvelun samalla aina sen alueen sähköverkkoyhtiöltä, jossa verkkoon liitetty rakennus sijaitsee. Verkkopalvelun hintaa ei voi – eikä tarvitse – kilpailuttaa. Sen hinta on Energiaviraston hyväksymä.
Kuopion keskeisellä kaupunkialueella verkkopalvelun tarjoaa tytäryhtiömme Kuopion Sähköverkko Oy, jonka nimi näkyy vastaanottamassasi verkkopalvelulaskussa.
Verkkopalvelulaskun muodostuminen
Verkkopalvelulaskuun sisältyvällä siirto- sekä perusmaksulla katetaan sähköverkon kunnossapito, sähköverkon valvonta, viankorjaus ja ympärivuorokautinen vikapalvelu sekä sähköverkon kapasiteetin ja toimitusvarmuuden jatkuva kehittäminen. Sähkönsiirtohintaan sisältyvät myös sähkönmittauksen älykäs etäluenta- ja asiakaspalvelu.
Vastaamme asiakkaidemme käyttöpaikkojen sähkönmittauksesta eli sähkömittareiden toiminnasta. Sähkömittarit mittaavat sähkön kulutusta tunneittain, ja nämä tiedot välittyvät kerran päivässä Väppiin ja datahub-järjestelmään. Sähkön myyjät hakevat tiedot datahubista laskutusta varten.
Normaaleissa tilanteissa sähkön kulutustiedot näkyvät datahub-järjestelmässä statuksella ”OK” , mikä tarkoittaa, että tiedot ovat sähkömittarin mukaisia. Tällöin laskut lähtevät mitattujen käyttötietojen mukaan.
Mikäli mittauksessa on tapahtunut häiriö (esim. sähköt on katkaistu pääkytkimestä tai mittalaite on vikaantunut), arvioidaan kulutus aikaisemman sähkönkulutuksen mukaan. Arviointia jatketaan korkeintaan kuusi viikkoa, minkä aikana etäyhteys pyritään palauttamaan. Etäluentayhteyden palauduttua mittarille tallentuneet mittaustiedot saadaan yleensä takautuvasti luettua ja kulutustiedot välitetään datahubiin laskutusta varten. Jos tallennettua kulutustietoa ei ole saatavilla, lasku muodostuu arvioon perustuen. Tiedot päivittyvät myös Väppiin. Lue aiheesta lisää täältä.
Datahub on vuoden 2022 alussa käyttöönotettu kansallinen järjestelmä, johon on kerätty kaikkien Suomen sähkönkäyttöpaikkojen tiedot.
Hinnat ja sopimusehdot
› Verkkopalvelumaksut 1.12.2024 alkaen
› Verkkopalvelumaksut 1.9.2024 alkaen
› Sähköverkon liittymismaksut 1.1.2025 alkaen
› Sähköverkon liittymismaksut 15.7.2021
› Sähkön palvelumaksut 1.9.2024 alkaen
› Suurjännitteisen jakeluverkon verkkopalveluehdot SJVPE 2019
Laskuihin ja maksamiseen liittyvät selvitykset ja muutokset Ropon maksuneuvonnassa