Keskitetty Datahub-tiedonvaihtojärjestelmä parantaa sähköyhtiöiden asiakaspalvelua

18.2.2022

Suomi toimii sähköllä. Jokainen meistä on sähkönkuluttaja. Voimme vertailla erilaisia vaihtoehtoja ja palveluita, ja ostaa tarvitsemamme sähkön valitsemaltamme sähkönmyyjältä. Olemme osa sähkömarkkinoita ja siihen liittyvää tiedonvaihtoa. Kansallinen keskitetty sähkömarkkinaosapuolien Datahub-tiedonvaihtojärjestelmä otetaan käyttöön 21.2.2022.

Datahubin kautta tietoja tulee käyttämään kaikki noin sata sähkönmyyjää ja yli 80 verkkopalvelusta vastaavaa jakeluverkkoyhtiötä. Tietojen keskittäminen eri toimijoiden järjestelmistä yhteen paikkaan parantaa kaikkien sähkönkäyttäjien saamaa palvelua. Uudistus tulee voimaan automaattisesti, eikä edellytä asiakkaalta toimenpiteitä.

Sekä verkkopalvelu- että sähkönmyyntiyhtiöillä on tietoa asiakkaistaan, muun muassa sähkönkäyttöpaikan omistajan tai haltijan yhteystiedot ja käyttöpaikan sähkönkulutustiedot. Verkkopalveluyhtiöiden tehtävänä on sähkön siirron lisäksi mitata asiakkaitten sähkönkulutus.

Yhteinen järjestelmä selkeyttää toimintaa

Suomessa on kaikkiaan 3,7 miljoonaa sähkönkäyttöpaikkaa. Tietoa sähkönkäyttöpaikoista ja asiakassuhteista on ollut hajautettuina verkkopalveluyhtiöiden ja sähkönmyyjien omiin järjestelmiin ja tieto on vaihtunut niiden välillä hitaasti.

Tätä tiedonvaihtoa selkeyttämään ja nopeuttamaan on kehitetty yhteinen järjestelmä (Datahub), joka otetaan käyttöön 21.2.2022. Tämä tulee parantamaan sähkönkäyttäjän, sähkönmyyjän ja sähkönsiirrosta vastaavan osapuolen toimintaa, kun erilaiset sähkönkäyttöön liittyvät tiedot ja tapahtumat sijaitsevat yhdessä paikassa ja ovat kaikkien tietoon oikeutettujen osapuolten saatavilla tasapuolisesti ja ajantasaisesti.

Miten datahub helpottaa asiakasta?

Datahubin kautta sähkösopimuksiin, sähkönkäyttöpaikkaan ja sen kulutukseen liittyvät tiedot ovat entistä nopeammin eri toimijoiden saatavilla ja se näkyy entistä nopeampana ja sujuvampana asiakaspalveluna. Esimerkiksi sähkönmyyjän vaihtaminen tulee olemaan entistä mutkattomampaa.

Kuopion Energian asiakas näkee jatkossakin omia sopimuksiaan ja kulutustaan koskevat tiedot sekä sähkön että kaukolämmön osalta Väppi-palvelussa. Väppi-palvelusta on mahdollista kytkeä päälle ilmoitukset sähkökatkoista ja hälytykset energiankulutuksen muutoksista.

Väppi-palvelun tiedoissa esiintyy puutteita 10.-25.2. välisenä aikana

Datahubin käyttöönoton vuoksi sopimustiedot eivät päivity tällä hetkellä. Voimassa olevien sopimusten mittaustiedot päivittyvät normaalisti. Väppi-palvelussa saattaa esiintyä puutteita 10.2.-25.2. Palvelun pitäisi toimia normaalisti 26.2. mennessä. Pahoittelut häiriöstä!

Käyttöpaikkatunnus muuttuu

Jokaisella suomalaisella sähkönkäyttöpaikalla tai tuotantoyksiköllä on yksilöllinen tunnus eli käyttöpaikkatunnus. Datahubiin siirtymisen myötä laskuilla näkyvä käyttöpaikkatunnus muuttuu uuteen valtakunnalliseen muotoon, joka on 18-numeroinen. Tämä muutos kannattaa huomioida, sillä tunnus on tärkeä tieto asioidessasi sähköasioissa myynti- tai verkkopalveluyhtiön kanssa. Tunnus löytyy sähkölaskulta maaliskuussa.

Kun olet muuttamassa uuteen kotiin, ole yhteydessä sähkönmyyjään ja tee sähkösopimus.

On hyvä huomioida, että uuteen kotiin muuttaessasi sinun ei tarvitse ilmoittaa siitä erikseen Kuopion Energialle. Sähköjen päälle saamiseksi tarvitset tällöin sopimukset sekä sähkön myynnistä että verkkopalvelusta, jotka hoidetaan kuntoon valitsemasi sähkönmyyjän toimesta. Sopimus kannattaa tehdä 14 vuorokautta ennen muuttoa.

> Katso lisää Muuttajan ABC:stä

 

Milloin yhteys Kuopion Energiaan?

  • Sähkön verkkopalveluun liittyvät asiat
  • Verkkopalvelulaskun sisällön selvitykset
  • Uudet sähköliittymät ja muutokset liittymiin, kytkennät, mittaukset, tariffi- ja tuotemuutokset ja pientuotannon kytkentäluvat
  • Sähköliittymän omistajamuutokset
  • Kaukolämpöön liittyvät asiat

HUOM! Kun kyseessä on muutto kaukolämmitettyyn pientaloon, kohteen sähkösopimus solmitaan sähkönmyyntiyhtiön kanssa ja kaukolämpösopimus Kuopion Energian kanssa.
HUOM! Yhteystietojen päivittämiseksi, ota yhteys omaan sähkönmyyjääsi.

 

Sähköjen ja kaukolämmön toimintahäiriöt (vikailmoitukset, p. 0800 180 330, 24 h)

Jos sinulla on kysyttävää sähkönsiirrosta, verkkopalvelu tai -kaukolämpösopimukseesi liittyvistä asioista, ethän epäröi ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme!

« Takaisin etusivulle

« Muut ajankohtaiset uutiset