Usein kysyttyä sähköstä ja verkkopalvelusta

Kokoamme tälle sivulle vastauksia verkkopalveluun (ent. sähkönsiirto ja -jakelu) liittyviin kysymyksiin, joita asiakkaamme yleisesti pohtivat.

Maksuneuvontaa saa kumppaniltamme Ropolta (yhteystiedot alla).

Jos et löydä etsimääsi tietoa, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme: 020 520 03 (arkisin 8–16), sahkoliittyma@kuopionenergia.fi.

Mitkä laskuni ovat maksamatta? Mistä saan maksutiedot?

Sähkö- ja lämpölaskujen maksutilanne ja laskut maksutietoineen löytyvät Väpistä.

Maksuneuvontaa – ja valvontaa saa kumppaniltamme Ropolta

09 4246 1324 (pvm/mpm)
MyRopo 24/7 (laskujen haku, laskun tila, maksaminen, eräpäivän siirto, chat)

Kuluttajat:
Maksuneuvonta: ma-pe klo 8–20 (laskuihin liittyvät asiat)
Maksuvalvonta: ma-pe klo 8–18 (muistutus- ja perintäkirjeisiin liittyvät asiat)
MyRopo: Chatbot 24/7 ja chat-asiakaspalvelija ma-pe klo 8–18

Yritykset:
Maksuneuvonta ja -valvonta: ma-pe klo 8–17
MyRopo: Chatbot 24/7 ja chat-asiakaspalvelija ma-pe klo 8–17

Sain muistutustekstiviestin. Olen maksanut jo laskuni, mitä teen?

Sinun ei tarvitse tehdä mitään. Jos lasku on jo maksettu, on viesti aiheeton. Haluamme muistuttaa asiakkaitamme ennen maksullisen maksumuistutuslaskun saapumista.

Mistä verkkopalvelumaksu muodostuu?

Verkkopalvelumaksu (ent. sähkönsiirtohinta) muodostuu kolmesta osasta: asiakkaalle siirrettävään energianmäärään perustuvasta energiamaksusta, kuukausittaisesta perusmaksusta sekä valtiolle suoritettavista veroista, joita ovat sähkövero ja arvonlisävero.

Verkkopalvelumaksuun sisältyvällä energia- sekä perusmaksulla katetaan sähköverkon kunnossapito, sähköverkon valvonta, viankorjaus ja ympärivuorokautinen vikapalvelu sekä sähköverkon kapasiteetin jatkuva kehittäminen. Lisäksi mittaamme asiakkaan kuluttaman energian määrää ja olemalla osa valtakunnallista sähköverkkoa mahdollistamme osaltamme Suomen sähkömarkkinoiden toiminnan. Verkkopalvelumaksuun sisältyvät myös älykäs etäluenta- ja asiakaspalvelu.

Verkkopalvelumaksumme ovat viimeisen vuosikymmenen ajan olleet selvästi alle valtakunnallisen tason. Kilpailukykyisen hintatason mahdollistavat tehokas toimintamallimme sekä erinomainen kaupunkiverkko-osaamisemme.

Miksi sähkölaskussa on erikseen verkkopalvelumaksu ja sähkönmyynti?

Sähkön kokonaishinta muodostuu kolmesta osasta: verkkopalvelumaksusta, sähköenergiasta sekä lakisääteisistä veroista, joihin kuuluvat sähkövero ja arvonlisävero. Tytäryhtiömme, Kuopion Sähköverkko Oy, tarjoaa verkkopalvelun Kuopion keskeisellä kaupunkialueella, mutta sähköenergian palveluntarjoajan voit kilpailuttaa.

Voiko verkkopalvelun kilpailuttaa?

Sähkön verkkopalvelua ei voi kilpailuttaa, sillä yhdellä alueella on aina vain yksi verkkopalvelua tarjoava verkkopalveluyhtiö. Sähköenergian osuuden voi kilpailuttaa, mutta sen hinnalla ei ole vaikutusta verkkopalvelumaksuun.

Sähköverkkoyhtiöiden hintatasot vaihtelevat riippuen sähköverkon rakenteesta ja sijainnista sekä asiakasmäärästä. Sähköverkon hinnat eri alueille hyväksyy Energiavirasto ja hinnat perustuvat aina kunkin alueen todellisiin kustannuksiin.

Onko sähkönjakelunne laadukasta?

Sähkön laatu muodostuu toimitusvarmuudesta ja jännitteen laadusta. Kuopiossa hyvän toimitusvarmuuden perustekijöitä ovat sähköverkon kaapelointi ja riittävät varayhteydet. Pitkäjänteisellä investointi- ja kunnossapitosuunnittelulla ylläpidämme verkkomme arvoa. Emme rakenna uusia ilmalinjoja ja asemakaava-alueilla muutamme toimitusvarmuuden kannalta tärkeät kohteet suunnitellusti kokonaan kaapeliverkkoon kuuluviksi.

Koulutuksilla, kohdennetuilla toimenpiteillä ja riskikartoituksen avulla ennaltaehkäisemme häiriöitä ja onnettomuuksia. Poikkeustilanteita varten olemme laatineet kattavat toimintaohjeet ja ennakoitavissa oleviin laajoihin häiriöihin (mm. sääolosuhteiden vaikutuksesta) reagoimme lisäämällä päivystäjien määrää. Valvomme verkon tilaa 24/7 ja saamme sähköverkosta automaattisesti hälytyksiä. Sähköverkkomme on silmukoitu, jolloin varayhteydet auttavat vikatilanteessa sähkön palautusta. Ammattilaisemme ovat aina ajan tasalla poikkeuksellistenkin häiriötilanteiden varalta.

Kuopiossa koettujen sähköhäiriöiden pituus asiakasta kohden on ollut viime vuosina alle 20 minuuttia. Tämä on selvästi alle valtakunnan keskiarvon.

Onko verkkopalvelun hinnassa ja laadussa eroja riippuen siitä, minkä yhtiön kanssa teen sähkösopimuksen?

Kuopion Sähköverkko Oy palvelee kaikkia sähkönmyyjiä syrjimättömästi ja tasapuolisesti. Verkkopalvelu ja toimitusvarmuus ovat kotitalousasiakkaalle aina samat riippumatta siitä, minkä yhtiön kanssa sähkösopimus on solmittu.

Tutustu tarkemmin:

› Syrjimättömyyden varmentamisen toimenpideohjelma 2024
› Syrjimättömyyden varmistamisen toimenpiteet -raportti 2023

 

Taloyhtiön asukkailla ei ole omia verkkopalvelusopimuksia, vaan sähkö sisältyy vuokraan. Voiko asukas liittyä häiriöviestipalveluun?

Kyllä voi. Taloyhtiön isännöitsijälle on tiedossa kiinteistön käyttöpaikkatunnus, joka tarvitaan häiriöviestipalveluumme liittymisessä. Isännöitsijän kannattaa viedä tämä tiedote ilmoitustaululle täydennettynä käyttöpaikkatunnuksella. Lue lisää maksuttomasta häiriöviestipalvelustamme.

Voiko jostain nähdä sähköverkon työmaat?

Kyllä voi. Sähköverkon suunnitteilla sekä meneillä olevat työmaat löydät sähköverkon työmaakartasta. Huomiothan, että työmaat eivät välttämättä aiheuta käyttökatkoksia sähkön jakelussa. Käyttökatkokset näkyvät häiriökartassa.